omloopsnelheid debiteuren

Sturen met behulp van omloopsnelheid debiteuren

Het strak monitoren van je debiteuren is van levensbelang voor het MKB. In ongeveer een kwart van de faillissementen binnen het MKB is het te laat of niet betalen van debiteuren de oorzaak. Bij het MKB is het namelijk zo dat vaak de 1 of 2 grootste klanten een belangrijk deel van de omzet vertegenwoordigen. Het zogenaamde concentratierisico. Als één van die klanten wegvalt dan ontstaat er vaak gelijk een serieus probleem. Het goed organiseren van je debiteurenbeheer is daarom essentieel. Een KPI om goed te kunnen volgen of je dit goed op de rit is, is het kengetal omloopsnelheid debiteuren. In dit blog vertellen we hoe je de omloopsnelheid debiteuren kunt verbeteren.

Het verbeteren van je omloopsnelheid debiteuren

Hoe kan je nu zorgen dat je omloopsnelheid debiteuren beter wordt? Het begint over het algemeen eerst met duidelijk maken wie deze taak krijgt toebedeeld en dus verantwoordelijk is. Deze persoon kan dan gelijk beginnen met het goed organiseren van het debiteurenbeheer binnen je onderneming. Daar is vaak goede software voor nodig waar je allereerst mee kunt factureren. Vervolgens kun je deze factuur goed blijven volgen. Je kunt vaak een koppeling maken met het internetbankieren waardoor je realtime inzicht hebt in of er betaald is of niet. Zo zie je dus ook snel of een betalingstermijn wordt overschreden en kun je kort daarop een herinneringsfactuur versturen. Een gebruikelijke termijn is om dat binnen vijf dagen te doen. De betalingstermijn op een herinneringsfactuur is meestal zeven dagen. Als er dan nog niet betaald is dan is een logische stap om een 2e herinnering te versturen en als laatste de laatste aanmaning waarin je ook aangeeft dan je bij het uitblijven van de betaling zult overdragen aan een incassobureau en incassokosten zal gaan rekenen. Het is wel slim om ergens daarvoor telefonisch contact op te nemen met je klant. Dit is vaak een effectief en ook klantvriendelijk middel.

Wat doet een incassobureau?

Na de laatste aanmaning vind er een overdracht plaats aan het incassobureau. Deze gaat allereerst starten met een minnelijke incassoprocedure. Dit is wederom aanschrijven van de debiteur en het telefonisch contact opnemen met je debiteur. Het feit dat een incassoburea dit doet wil weleens helpen om wat meer dwang te genereren bij je klant om over te gaan tot betaling. Werkt dit niet dan blijft alleen de juridische incassoprocedure nog over. Een middel die niet echt helpt om de klantrelatie goed te houden, maar als het goed is ben je deze fase ook voorbij. Je komt nu in een fase waarin je juridische middelen zoals beslaglegging gaat inzetten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *